Postimehe aastalõpu pikem intervjuu oli Mart Laariga, kes pidas vajalikuks mainida kaks korda, et just sallivuse ja õiguste eest kõnelejad on kõige vihasemad, sallimatumad ja  õhutavad vaenu. Postimees tõstis selle esikaanel esile Laari oluliseima mõttena. Minu silmis tasakaaluks pilas 2015. aasta Tujurikkuja lõpulaul “Ei ole üksi ükski maa” eestlaste rassistlikkust ja vaenumeelsust.

Vaatajad, kes on 2015. aasta avalikku debatti “pagulasohust” tajunud rassistliku, kitsarinnalise või ebainimlikuna, rõõmustasid, et Sepp/Avandi võtsid peegeldada nõmedust. Mitte kõik aga ei tajunud seda nii. Lugesin mõnda kommentaari youtube’i klipi juures. Üks neist kiitis Tujurikkuja eneseiroonilist võtet, aga ka seda, et mustanahaline laulja D. Benton laulis kõige rassistlikumat osa, sest nii ei saa poliitkorrektsed sallijad laulu kritiseerida. Osale meeldis, et eestlased suudavad ja saavad oma neegriviha ja -hirmu üle nalja teha, sest see tugevdaks justkui rassistlikku positsiooni Eestis.

Ja siis on inimesed, kes on häiritud, et Eesti rahvas ja pühad laulud on tule all. Üks inimene väitis mulle, et nüüd on mindud liiga kaugele, nüüd alles lööb viha lõkkele. Ja andes tagasisidet neile vähestele, kes kõnelevad inimõiguste ja humaansete väärtuste seisukohast, et midagi teevad sallivuse eest kõnelejad valesti, sest nende töö ei kanna vilja, vaid inimesed lähevad veel vihasemaks.

Erinevalt seksistlikust mõtteviisist, mis on paljude seas au sees, ei meeldi   üldjuhul rassistile, et teda  rassistiks peetakse. Ma ei tea, miks see nii on. Kas sellepärast, et see on eestlusega seotud tabu, mida nüüd igapäevaselt liiga palju torgitakse või ongi üks keskne ja olemuslik element eestluses/rahvusluses rassism. Just 2015. aastal tekkis mul tunne, et eestlusel/rahvuslusel ei ole enam nn positiivset programmi, st rahvuslus ilmneb, püsib, õilmitseb läbi vastanduse, ära tõukamise ning sisse/välja sulgevate piiride tõmbamise. Kõik positiivne, mis esmalt eestlusega meenub, nt eestikeelse ja -maise kultuuri ja keeleruumi kaitse ja elujõulisuse hoidmine, ei vaja eksisteerimiseks puhastverd või valgenahalist või eesti emakeelega Eesti rahvast/rassi. Muidugi oleneb kõik sellest, kuidas Eesti kultuuri defineerida. St kas Dave Benton, Kaur Kender, Jaan Kaplinski Белые бабочки ночи jne jne on Eesti kultuur. Mina arvan, et on. Võimalik, et see on naiivne, kuid ma arvan, et tulevikus võib briljantse uurimuse Eesti ajaloost, kirjandusest, suurepärase ilukirjandusliku teksti vms kirjutada just mõni 1., 2. või 3. põlvkonna Eestisse tulnu, st mitte põlisrahva esindaja (mõistagi on mul probleeme selle mõistega), inimene, kelle esimene keel ei ole eesti keel.

 

Advertisements

Lisa kommentaar

Filed under Õhk, Isamaa

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s