Hommikumärge

Mis on see heteronormatiivne soosüsteem? Muu hulgas on see reeglistik, kellele eksimust andestada, kellele mitte. Kellelt oodatakse eksimist, kellelt vankumatut õigeolekut.

If I was, If I was

a better man…

80ndatest on üks kauamängiv hitt, inisev ja imal, kus üks mees unistab, millega ta oma armastust saaks teisele poolele kinnitada: kui ma oleksin sõdur, siis (enese/teise) viskaksin seotuna (sõjavangina? ok, ma liialdan ja naeruvääristan!) su jalge ette; kui ma oleksin meremees, siis seilaksin seitse merd ja ookeani jne jne. Mulle alati väga meeldinud lauluke. (Muuhulgas jääb nendes lauludes mulle kõrva, et armuavalduse ja -tõotuse sees on lubadus mitte rikkuda, petta, põgeneda jne. Ma ise ei valiks seda teed. Kui ma ütlen kellelegi, et ma armastan teda, saan alati armastama, nagu ma tean, et nii on, siis ma ei pea vajalikuks lisada, et ma ei jäta teda, ei tee talle haiget jne, see rikuks pisut meeleolu. Seda enam, et tean, et ma ei pruugi suuta oma tõotust pidada.)

Selliste laulude mõte on, et mees ikkagi ei ole parem mees, vaid on kõigest inime ning seega ekslik, st valetav, pettev ja varastav, sellegipoolest andestust ja (naise) armastust vääriv. Ja üldjuhul on andestamise vajalikkuses kõik veendunud.

Paralleelselt sellega on naisenorm, mis eeldab täiuslikkust ja eksimatust, eetilise ja eeskujulikkuse standardit(, mille suhtes, tõesõna, ka seda vaest ebatäiuslikku meest mõõdetakse, ainult et alati on teada, standardini ta ei jõua ning see on okei, sest eksimine on inimlik, eks! St mehelik.) Mind on lapsest peale paelunud ühiskonna silmis äärmuslikke üleastumisi korda saatnud naised, st imikutapjad, mehetapjad, abielurikkujad, kunagi ka lesbid ja nõiad ja üldse naised, kes loobusid abielu-elust :), neile ettenähtud elunormist. Nende eksimus on tõesti suur ning keegi ei tohiks isegi kaaluda nendele andestamist – ütlesid justkui kohtumenetlusprotokollid, preestrid ja perekonnanõukogud. See topeltstandard või siis üks standard, mida ühtedele vabamalt rakendatakse, on mulle alati silma jäänud, on olnud palk mu silmas.

Lisa kommentaar

Filed under Õhk

Lisa kommentaar

